Photographer bukan Cameraman

Oleh sebab aku ni suka sangat mengambil gambar, dan menembak gambar malah meng’edit’ gamba, benda ni membuatkan aku lagi suka kat photojournalism. Bertambah lagi selepas aku mengunjungi forum-forum yang berasaskan photojournalism dan juga wedding photojournalism. Sebelum ni aku tengok wedding punya picture dan photography, tak ada lah yang aku minat, entah lah, tak kreatif.

Tapi lepas aku tengok Saiful Nang punya page, CandidSyndrome, ‘HUH!’ jerit hati aku. Memang beliau ini sangat lah pro dan memang pro, bahkan pro! He is multi millionaire sebab photography punya kerja, so jejak langkah aku adalah inche Saiful Nang ini lah..hehe..

So, dengan rasa bangga dihati, setelah sekian lama, lama jugak lah, berfikir, survey, dan berfikir lagi, aku pun beli lah kamera yang pro, atau nama kafirnya adalah Digital-Single Lens Reflex (DSLR) yang bernama Nikon D40. Haha best jugak lah kamera ni, walaupun dalam sekian2 forum ada yang cakap tak best.

Nikon D40 ni sangat User-Friendly, kontemporari dan nampak ganas lagi seksi. Lawa serta structure nya yang tegap, membuatkan aku tak tengok lagi DSLR lain. Orang lain suruh aku beli Canon 350D @ 400D, tapi ntah lah, tak lawa punya body, so aku lupakan hasrat aku itu. Memang lah kalau first DSLR, nak yang high end je kan?..Tapi nak taknak, aku kene belajar Basic dahulu..huhahuhauha..

First time beli Dslr, siapa tak suka?.cakap!..haha..aku suka, suka sangat, tak terkata lah. Banyak jugak duit habis sebab beli barang ni je..Tapi yang penting kepuasan dihati. Kan?..

Terbit rasa rugi jugak sebab beli Nikon ni, 1st, sebab semua lens nak kena ada AF- AutoFocus. 2nd pulak, Nikon service ni memang sangat terrible. Indeed!. (from sekian2 forum yang aku baca lah)..and then, kadang2 photographer yang (boleh) dikatakan pro, mengatakan bahawa, D40 ni tak bagus. Tapi aku masih berpegang dengan kata-kata fototeacher ni..

*note. Bukan gambar aku

“It’s not the camera, it’s the man behind the camera.”..

Ha ha..dan still, aku semakin berani snap gambar2 yang (mintak-mintak lah) lawa.

Sejak aku beli ini barang, wah, bertambah-tambah minat aku kat photojournalism ni. Awek pun bertambah minat kat aku. Ha ha..sebelum ni aku hanya minat photography sebab Drift. Aku minat gamba Panning. Aku cuba lah try dengan camera sony aku, camera PnS beb! Daripada 100 gambar aku snap, 5 je jadi..haha..lepas aku dah bosan dengan camera macam tu, kakak aku pulak beli camera lain, so system dan function nya berbeza, lagi bertambah minat.

Tapi satu lah kan, bagi aku, aku tak minat Cam Whore-ing. Entah lah, tak selesa. Untuk perempuan OK lah, untuk lelaki, bagi aku, macam terlalu feminine. Entah lah, aku tak berapa suka, geli!..

So, dengan gadget atau gear yang dah pro ni, bagi aku, aku dah bertambah maju. Maju dan maju kehadapan. Impian aku nak buat duit dengan photography, masih lagi ada. Maaf, aku masih beginner. Tapi aku akan cuba. hahaha

Enjoy

RF PhotoJournalister!


No comments: