Omaigad. Panjang

Lepas dah lama dok terfikir2, finally, aku rasa, boleh thinking out loud dah. Aku plan tahun ni, memandangkan dah tahun baru, mula-mula awal muharram, lepastu New Year 2009, lepastu chinese new year, Aku plan nak berubah la. Yeah. I smell wind of change. okay, first, Aku rasa mungkin nak beli domain and hosting untuk blogspot ni.atau transfer pindah ke rumah baru di wordpress, or better, aku buat website sendiri. Geng-geng pakar semua dah ada, mintak tolong ajar je.Sebab-sebab aku nak tukar, beli, or pindah, sebab, blogspot ni dah ramai orang pakai kot. Kalau tengok kat malaysia, even makcik pun ada blog sendiri. lepastu domain name tu mesti di-continue kan dengan blogspot.com. aku macam letih jugak tengok benda alah ni. Sebab dah typical. And common. Aku tak suka common. Sebab common is boring. tengok blog aku pun, revsphotoblog.blogspot.com, dah typical. Kalau pakai revsphotoblog.com, mesti nampak lain. Yeah, itu marketing. =D Kalau observe malaysia ni kan, Semua orang perlu pulak ada blog sekarang. Ye lah, dah zaman blog. Karipap pun jual ikut blog. betul tak jah?.

Ariff , Saddam and tony, Seminyak Beach, Bali 2009

OK. kebetulan blogspot ni dah ramai orang pakai, aku plan nak move on to wordpress. Sebab pada aku, wordpress nampak supercool, tak ramai orang pakai. and tak nampak rempit langsung. Blogspot ni dah beranak-anak. Mat rempit pun dah ada blog. OK, dah. Banyak pulak masa aku nak tulis pasal bloody bastards tuh.

Kids playing sand, Seminyak Beach, Bali 2009

Kalau pakai website sendiri, mesti lagi best kan?. Semua boleh configure sendiri. Sendiri-sendiri je. link pun sedap je mata memandang. revsphotoblog.com ke, blog.revs.com ke, revsphoto.com/blog ke. Apa-apa lah kot. And lagi satu pasal blog aku, walaupun nama photoblog, tapi baru tahun ni aku rasa, yang aku ni ke laut. Gambar-gambar tak hebat pun. Sibuk nak buat tag la. and that is my problem. aku tak consistent and constant. sekejap gambar pastu tulis2, pastu ke laut.

Walking do leave trails, Seminyak Beach, Bali 2009

Okay, 2nd thing. change. Banyak benda aku kena tukar. But 2009 ni macam, banyak pulak yang tertukar dengan sendiri. Yea, lifestyle, and gadget. Talking about lifestyle. For the last quarter of 2008, aku rasa mula macam ok je. Tak rasa apa-apa pun. Time tuh, class still functional, masuk keluar kelas macam biasa, belajar macam biasa, malas-malas. Bahagia, best, SMS, berangan bercinta, main kad..


And then keluar the worse part, aku kena pergi training. ON JOB training. Since i'm a noobie in my so called " Kolej automotif terunggul di Asia" ni kan, kena training macam mechanic ah. Kerja pulak kat Mechanikar macam haram kat KJ, agak sama row dengan KJMC. WTF. And for the longest 2 and a half month in my entire life, aku kena practical kat situ. Mula- mula okay. Lepastu dah start rasa neraka kat situ. Boss lansi- check, pekerja racist - check, takda member satu kepala - check, Takda rest untuk solat - check. Seksa - check. Letih like sangat letih - check

Mentally challenged, PPUM hospital, Petaling Jaya 2009

Physically, I came out of it pretty well, with just bruises, scratches, and muscle pulls lepas buat kerja-kerja berat. Call me sissy, call me lembik bila aku kata macam ni, tapi kerja mechanik memang letih, kalau tak ada passion, and kalau dapat boss kaki minum yang tak pernah nak jaga kebajikan pekerja and suka kat duit je dah tunggu masa nak mati je, memang rasa letih yang speechless. Mentally, I was crying out loud in my mind, macam little girl tak dapat pergi concert Justin timberlake. =D Tapi aku diam je, aku tak ada apa boleh buat. Nak memberontak, takkan aku nak gamble report aku. Boss lanc*** tu yang tulis. HUH, aku rasa, mental aku tak fit. i keep on rasa nak quitting, tapi kuasa veto dalam kepala aku, suruh stop thinking pasal tu dulu, and cuba sacrifice buat benda ni Kata passion kan?. heh. and Alhamdulillah, aku dah lepas neraka dunia tu.

To sum it all up, memang celaka ah. but boy, it was an amazing experience. I got to meet a lot of different people, A lot of different shit in the same day, and the best part is, a lot of different cars. Woahlaaa. That experience taught me very well, macam contoh, itu macam agak trigger untuk aku berubah. untuk 2009. Sendiri2 ubah laa. aku rasa nak start belajar betul-betul balik, nak kejar scholarship pergi UK. Taman Ukay perdana.

Thirdly, cari girlfriend ah tahun ni. =s okay2 itu cerita lain.

Marwan and Saddam,Seminyak beach, Bali 2009

keempat, ini pulak pasal photography, since aku dah terjebak dalam bidang foto ni dah agak setahun lebih-lebih sikit, particularly in SLR la, aku rasa pada diri aku, aku hanya improve pada how to handle DSLR rather than how to make a good picture out of it. Yes, Ken rockwell cakap, a good photographer do not need a good lens to make a good picture, well, dia dah cakap macam tu, boleh la claimed aku ni bukan good photographer, sebab aku perlu good lens utk good picture, itu pun pada mata aku ah.

and satu lagi aku baru perasan, aku ni memang lupa, and dah tak reti apa-apa dah pasal nak capture a good moment in every aspect of photography, in wedding photography to precise. Encik Gezzeg @ dewa tanya aku 2-3 hari lepas, "eye-level tu apa?"..and i was gagged. aku seriously tak reti nak cakap apa. Aku tak tau, betul, tak tipu, setahun aku jadi photog, benda senang tu pun aku tak boleh nak explain, or worse, aku memang tak tahu langsung.

And dia cakap terus terang, photog zaman sekarang, memang selalu terlepas pandang benda alah eye level tu. and dia cakap kalau tak tau eye level, tak payah cakap pasal rule of third ah. HAH. terbongkang gak aku kat situ. And bila difikirkan balik, betul jugak apa yang dia cakap, tengok photog sekarang, melambak2. tepi jalan atas kiri kanan mall, semua ada. Itu tak campur lagi yang pergi YOUTH '09 haritu. Kalau tanya eyelevel tu, mesti diorang tak tau jugak.

Belakang Rumah, Wide, Kuantan 2009

Pada aku la, satu benda concerning photography ni, adalah digital. Dunia dah digital, makin lama makin orang tak reti. we'll take the DSLR for example, kalau gambar tak lawa, boleh delete je, tak tengok metering, shutter, aperture semua takpa, boleh jalan lagi. Underexposed?..delete. Overexposed? delete. Senang je sekarang.

Kalau nak banding dengan dulu. Shitte. kena lah jaga film tu. dah la mahal nak beli film, campur post processing lagi. LAgi laa..tu kena jaga betul-betul, metering, semua2 benda alah tu.

itu sebab, pada aku gak, benda ni buat aku tak reti banyak, aku cuai and leka. Nak DSLR je, tapi tak nak belajar betul2 pasal camera fundamentals ni. sepatutnya fall inlove with the camera, but aku agak fall in love with the style. Pakai DSLR ramai orang tegur do. heh. So, thats why aku rasa aku macam ada azam baru tahun ni, nak improve dalam photography. Be it wedding, kids or photojournalism, or automotive photography, passion kena kuat lagi.

Tomei Sleeping, Setiawangsa 2008

in fact, sebab lens baru ni jugak, aku rasa nak hopping to the other line. Dulu aku mengharap gila-gila babi nak lens tele and wide (plus lowepro off trail 2 that cause me a diamond), so sekarang aku dah dapat, baik aku gunakan peluang ni nak buat gambar yang tahap gaban, sebelum apa-apa jadi.

lima, aku rasa nak main lighting in photography, cuba jadi ted adnan ke, tapi i was more into automotive photography more like macdude, the auto-detailer guy. Buat kereta je yang kena flash or something like that la. Strolling effect. planning nak angkat 3 small studio light, cost around 1100 to 1300 ringgit. Nak pakai SB-800 or sb600, memang sori ah jack, my d40 not capable, at all, of doing those CLS thingy. haha.

sixth, rasa-rasa macam nak travel a lot tahun ni. Singapore anyone?. Cuti-cuti malaysia sudah. Bali, Medan, Phuket, Malibu, "..dudeee.."

ok-ok. I might be moving to a new home. Wordpress maybe?..

2 comments:

Nnnourah said...

oh.benar.
bukan sekadar karipap.
coming soon,
roti canai pun masuk blogspot;P

sukahatilah ref.
ngee.

Anonymous said...

huehehehe..thanks for reading